Monday, September 8, 2008

Selamat Pagi!

Semester lepas,dalam kelas semua adalah rakan-rakan yang mempunyai umur yang sama.
Jadi macam boleh get along dengan jayanya untuk setahun.

Tetapi,semester ni semua dah berubah.
Dalam kelas tu cuma ada 9 orang jer rakan-rakan seperjuang yang sama umur.Yang lain semua orang yang telah matang.Oh ya,dalam kelas ada 26 orang.Jadi majoriti dalam kelas tu orang tua lah.
Memang nampak sangat kematangan dorang daripada kitaorng yang muda-mudi nie.Memang beza betul.And mereka agak berfikiran "dewasa" lah.

Yelah lagipun dorang kan dah pergi Industrial Training.Kami hanya budak-budak lepasan matrix satu tahun yang taktau apa-apa pasal dunia sebenar.

Tetapi.Orang-orang tua nie,kadangkala agak membuat bebudak muda nie rasa loya dan nak muntah.Antara sebabnya:
  • Idea yang kami 9 orang beri ditolak dengan serta-merta.
  • Kalau group discussion,kitaorang macam tunggul yang dibuat hiasan jer.
  • Kami terasa diri kami bodoh kerana idea kami tak diterima,padahal idea yang dorang bagi tu sama jer.
  • CIS!!!
Dan ada satu situasi dimanaa,kita boleh nilai perbezaan permikiran golongan yang tua dan berpengalaman dan permikiran kami remaja muda-mudi yang hanya lepasan matrikulasi satu tahun.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Situasi:En A memberi tugasan,"list all thecriteria that you should have in an advertisement"

Apalagi,kami golongan muda-mudi terus teringat kan iklan di TV dan Billboard.Dan dengan bangga nya kami berbincang pasal iklan petronaslah,celcom lah,dan model2 kacak dalam iklan.
Kami pun dengan bangga nyer menyenaraikan ciri-ciri dalam advertisement:
  • Model yang menarik
  • Short and simple(time duration)
  • Colour attractive
  • menarik perhatian penonton
Masa tu golongan tua dan golongan muda-mudi belum mula bergaul lagi.Jadi grup ikut umur.haha.

En A:Ok,so what the criteria that you should have in a adertisement?

Si tua:Company's name,Company address

Si muda:*blur*huh?

Si tua:Job position,criteria,qualification

Si muda:Huh??

En A:Okay,next week bring a sample of advertisement,you can find it in TheStar,NST,,blabla...

En A hanya menyebut advertisement.And golongan si muda yang kreatif terus memikirkan pasal TV dan Billboard.Takterlintas langsung dalam kepala pasal iklan dalam suratkhabar.
Macam mana golongan tua boleh faham apa yang En A cakap??

Yelah,mereka bepengalaman bekerja.Mesti dulu before sambung belajar dorang tengok iklan-iklan kerja kosong dalam suratkhabar tiap-tiap hari.Sampai dalam otak pun dah save,kalau cakap "advertisement" maknanya iklan kerja kosong.

Konklusi:

Golongan muda mantap!think out of the box dan creative amat.Golongan tua,terkongkong dengan dunia dewasa.

4 comments:

Anonymous said...

hahha..
min!
stu entri mantap..
tp syg diorang mne ade blog..
golongan macik2 yg agk kubikel..
ups..
mne sempat nk pk2..
hehe..
so, diorang xbleh la nk bce..

-MiNt- said...

hehehe...takper.dorng tak baca pun bagus..
nnti mnmbh dosa jer.hahaha

soella said...

waahh..
setuju2!!golongan tue sememangnye mcm tuh..
su pon terasa mcm tunggul kayu je klo ade discussn..
ibarat kene dtg discsn tok sedapkn ati grup mmber je,,tp hakikatnye,,klo xdtg pon x luak ape..

hmm,,rase cam nak balek class dulu..at least taw nak borak ape dgn korng yg sgt up-to-date!..org2 tue pnye cara perbualan sgt laen!
xremaja lgssung! haha

-MiNt- said...

hahaha...su,kita up-to-date dan sekepala.
tah2..blog pun dorang tak layan.!!

Labels